So einfach ist es nicht. Dhammapala, ein Kommentator-Kollege von Buddhaghosa, beginnt seinen klassischen Kommentar zum kanonischen Cariyapitaka wie folgt:
ZitatWe now undertake a detailed explanation of the paramis for clansmen following the suttas who are zealously engaged in the practice for the vehicle to great enlightenment (mahabodhiyana), in order to improve their skillfulness in accumulating the requisites for enlightenment.
Vielen Dank. Ich verstehe das so, dass das wirklich nur als ein besondere - mit den Sutras kompatible - Praxis gesehen wurde - also kein anderes "vada".
Aber kann man sich in einem Thervada Kontext Vajrayana Elemente vorstellen? Wie könnte man sich das vorstellen.
Im Palikanon tritt ja der vajraschwingende Vajrapani als ein Yaksa ( Dämon ) auf der aber als "Schützer" Buddhas fungiert.
It is said that whoever, even up to the third time of being asked, refuses to answer a reasonable question put by a Buddha, his head will split into pieces on the spot. It was Vajirapāni's duty to frighten such people by appearing before them in the sky, armed with a thunderbolt, which he was ready to hurl if necessary. He was visible only to the Buddha and the person in question.
Two instances of this are given in the books - once in the case of Ambattha, (D.i.95; cf. the story in the Ayakūta Jātaka) and again in that of Saccaka Niganthaputta (M.i.231).
Buddhaghosa says (DA.i.264; MA.i.457; cp. Dvy.130) that Vajirapāni is identical with Sakka, and proceeds to describe the fierce appearance assumed by him on these occasions. This arrangement was made in fulfillment of a promise made by Sakka, in the presence of Mahā Brahmā, when the Buddha was reluctant to preach the Dhamma (See Vin.i.5f), that if the Buddha would establish his rule of the Dhamma (Dhammacakka), Sakka would afford it the necessary protection.
Mir kommen darin sehr viel tantrischen Elemente vorweggenommen vor. Für den Fragenden steht neben Buddha und ihn unterstützend mit Yajrapani etwas im Raum, was gleichzeit das Mitgefühl Buddhas ist für den Fragenden aber aggressiv und einschüchtern ist. Also dass was die Tibeter "zornig" nennen um es von wütend ( was mit Hass verbunden ist) abzugrenzen.
Hier kommt im Palikanon ein Vajra-Aspekt vor. Und Vajrayana hat dann damit zu tun, dass sich eine yogische Praxis damit verbindet.
Gab es denn innerhalb des Thervadas etwas, was man als Yogi bezeichnen könnte? Oder hat man sich scharf davon distanziert?