Habe gerade mal in Wikipedia geschaut, was die zu Insight and Jhana sagen:
Hier findet man:
(Deutsche Version s.u.)
Schmithausen discerns three possible roads to liberation as described in the suttas,[16] to which Vetter adds the sole practice of dhyana itself, which he sees as the original "liberating practice":[17]
The four Rupa Jhanas themselves constituted the core liberating practice of early buddhism, c.q. the Buddha;[18]
Mastering the four Rupa Jhanas, where-after "liberating insight" is attained;
Mastering the four Rupa Jhanas and the four Arupa Jhanas, where-after "liberating insight" is attained;
Liberating insight itself suffices.
This problem has been elaborated by several well-known scholars, including Tilman Vetter,[13] Johannes Bronkhorst,[8] and Richard Gombrich.[14] Schmithausen[note 7] notes that the mention of the four noble truths as constituting "liberating insight", which is attained after mastering the Rupa Jhanas, is a later addition to texts such as Majjhima Nikaya 36.[16][8][13] Both Schmithausen and Bronkhorst note that the attainment of insight, which is a cognitive activity, cannot be possible in state wherein all cognitive activity has ceased.[8]
Schmithausen unterscheidet drei mögliche Wege zur Freiheit nach den Suttas, zu welchen Vetter noch die pure Praxis von den Dhyanas hinzunimmt, welche er als die ursprüngliche “befreiende Praxis”sieht.
Die vier rupa Jhanas selbst konstituieren den Kern der Praxis des frühen Buddhismus
Das Meistern der vier rupa jhanas, wonach “befreiende Einsicht” erlangt wird
Das Meistern der vier rupa jhanas and dann die vier arupa jhanas, wonach “befreiende Einsicht” erlangt wird
Das Problem ist von verschiedenen bekannten Lehrern wie Tilman Vetter, Johannes Bronkhorst und Richard Gombrich untersucht worden. Schmithause bemerkte, dass die Nennung der vier edlen Wahrheiten als konstituierende “befreiende Einsicht”, welche nach der Meisterung der rupa jhanas erreicht wird, eine spätere Hinzufügung im majjhima nikaya ist.
Beide, Schmithausen und Bronhorst, bemerkten, dass die Erreichung von Einsicht, welche eine kognitive Aktivität ist, nicht in einem Zustand möglich ist, wo alle kognitive Aktivitiät sich aufgelöst hat.